Začátek školy
1. 9. 2023
Ve třetím díle si Iva Hadj Moussa bere jako téma konec prázdnin. Mnoho dětí se musí vrátit do každodenní školní rutiny, mnoho nastupuje do lavic vůbec poprvé. Pro dětskou psychiku je to poměrně velký a výrazný moment. O tom, jak jej co nejlépe zvládnou si s Ivou povídá dětská psycholožka Hana Žáčková. Ten tlak vytváříme my - 3. minuta Nechte prvňáčky rozkoukat se ve škole aspoň tři měsíce. Pak teprve hodnoťte - 5. minuta Vyhrožování školou. Jak moc škodí poznámky typu Počkej, oni tě v té škole srovnají - 8. minuta Jak povzbudit nezdravě vyděšené dítě? - 10. minuta Začněte otázkou PROČ? Proč by děti měli vědět, proč vlastně chodí do školy. - 12. minuta Očekávání rodičů jako past na dětskou duši - 15. minuta Nenechávejme je v tom samotné. Všechno má nějaké řešení. - 19. minuta Přece nepůjde na učňák aneb proč nepotlačovat vlohy a ctít řemeslo - 23. minuta Příprava na nový denní režim, co když celé prázdnin vstával po obědě? - 26. minuta Mobily a displeje. Dohoda s dětmi je těžká, ne nemožná. - 29. minuta Děti potřebují odpočinek. I kdyby nechtěli. Kolik kroužků je hodně? Chvála dětské nudy - 31. minuta Domácí úkoly jako strašák a pruda. Proč je nedělat v 17 hodin. Křivka výkonosti. - 35. minuta Školní rána jako zkouška sebeovládání rodiče. Odkládání budíku je zlo. - 38. minuta Nutit děti do snídaně? - 41. minuta
Ve třetím díle si Iva Hadj Moussa bere jako téma konec prázdnin. Mnoho dětí se musí vrátit do každodenní školní rutiny, mnoho nastupuje do lavic vůbec poprvé. Pro dětskou psychiku je to poměrně velký a výrazný moment. O tom, jak jej co nejlépe zvládnou si s Ivou povídá dětská psycholožka Hana Žáčková. Ten tlak vytváříme my - 3. minuta Nechte prvňáčky rozkoukat se ve škole aspoň tři měsíce. Pak teprve hodnoťte - 5. minuta Vyhrožování školou. Jak moc škodí poznámky typu Počkej, oni tě v té škole srovnají - 8. minuta Jak povzbudit nezdravě vyděšené dítě? - 10. minuta Začněte otázkou PROČ? Proč by děti měli vědět, proč vlastně chodí do školy. - 12. minuta Očekávání rodičů jako past na dětskou duši - 15. minuta Nenechávejme je v tom samotné. Všechno má nějaké řešení. - 19. minuta Přece nepůjde na učňák aneb proč nepotlačovat vlohy a ctít řemeslo - 23. minuta Příprava na nový denní režim, co když celé prázdnin vstával po obědě? - 26. minuta Mobily a displeje. Dohoda s dětmi je těžká, ne nemožná. - 29. minuta Děti potřebují odpočinek. I kdyby nechtěli. Kolik kroužků je hodně? Chvála dětské nudy - 31. minuta Domácí úkoly jako strašák a pruda. Proč je nedělat v 17 hodin. Křivka výkonosti. - 35. minuta Školní rána jako zkouška sebeovládání rodiče. Odkládání budíku je zlo. - 38. minuta Nutit děti do snídaně? - 41. minuta
43 minut
43 minut
Poslouchej mě
- 16. 12. 2024Náročné situace v dospíváníV této epizodě moderátorka Iva Hadj Moussa hovoří s psychoterapeutkou a speciální pedagožkou Michaelou Virtovou o výzvách dospívání. Diskutují o tom, jak dospívající děti vnímají sebe sama, řeší tlak sociálních sítí, školní nároky a rodinné vztahy. Míša vysvětluje, jak v terapii zaměřené na řešení pomáhá klientům hledat vlastní sílu, identifikovat zdroje klidu a uvědomovat si své priority. Jak dlouho trvá proces terapie? Jakou roli v terapeutickém procesu hraje rodič? To a mnohem více se dozvíte v dnešní epizodě.35 minut
- 10. 12. 2024Jak s dětmi mluvit o sexuJakým způsobem vzdělávat děti v oblasti sexu? Jak jim vysvětlit, jaké jsou jejich potřeby, preference a hranice a jak by je měly vyjadřovat? Těmito tématy se v nové epizodě podcastu Poslouchej mě zabývá Iva Hadj Moussa s Denisou Říha Palečkovou. A proč podle ní potřebujeme naši společnost postupně uvolnit tak, abychom se naučili mít zdravý přístup ke svému tělu? Poslechněte si rozhovor.36 minut
- 2. 12. 2024Jaký výchovný styl je nejrizikovější pro užívání návykových látek?Moderátorka Iva Hadj Moussa společně s Tomášem Klusem přizvali adiktologa Karla Kolitche k diskusi na téma návykových látek a jejich vlivu na děti a dospívající. V epizodě se zaměří na prevenci závislostí, otevřenou komunikaci mezi rodiči a dětmi a na to, jak vytvořit bezpečné prostředí pro rozhovory o náročných tématech. Jaký rodičovský přístup je v této oblasti nejrizikovější? Společně diskutují o roli školních programů a státní podpory. Hovoří také o přístupu rodičů ke sledování a vedení dětí, a kdy je třeba vyhledat odbornou pomoc.38 minut
- 25. 11. 2024Děti a mobilyV novém díle moderátorka Iva Hadj Moussa hovoří s psycholožkou Radkou Kůřilovou o aktuálním tématu dětí a mobilních technologií. Diskutují o tom, kdy a jak by měly děti poprvé dostat svůj mobil, jaké jsou výhody a rizika používání technologií a jak nastavit zdravá pravidla. Radka upozorňuje na význam otevřené komunikace mezi rodiči a dětmi, aby technologie zůstaly pozitivním nástrojem, nikoliv překážkou ve vztazích. Dojde také na téma digitální závislosti, sociálních sítí a vlivu technologií na duševní zdraví dětí.39 minut
- 18. 11. 2024Krajina 0 – Divadelní projekt propojující generaceV této epizodě moderátorka Iva Hadj Moussa probere s režisérkou a choreografkou Adélou Laštovkovou Stodolovou její unikátní divadelní projekt Krajina 0. Představení zobrazuje dynamiku vztahů mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi. Adéla vypráví, jak se inspirovala vlastním synem, jehož chtěla zapojit do svého světa divadla, a jak na jevišti propojuje reálné rodiče a děti. Společně proberou i témata jako porozumění mezi generacemi, hledání společného jazyka nebo náročnost přípravy projektu, který vznikal několik let. Adéla také popisuje, jak pracovali s mladými herci a jejich pohledy na rodičovství a dospívání.40 minut
- 11. 11. 2024S Lilií Khousnoutdinovou o mateřské roliV nové epizodě si moderátorka Iva Hadj Moussa pozvala Lilii Khousnoutdinovou - podnikatelku, filantropku a maminku šesti dětí, která sdílí svůj pohled na mateřství, šestinedělí a význam ženské podpory. Lilia otevřeně mluví o těžkostech a radostech šestinedělí a o tom, jak zásadní je péče o ženu v tomto křehkém období. Dojde také na problémy, které ženy často v raném mateřství potkávají a rady, jak zvládat očekávání a zároveň čerpat sílu z blízkých. Dozvíte se také o nadačním fondu Propolis, který podporuje projekty zaměřené na zdraví, plodnost a ekologii. Pokud vás zajímá, jak vytvářet bezpečné a podporující prostředí pro rodiny, mohl by pro vás dnešní podcast být inspirací.31 minut
- 4. 11. 2024Jak řešit problémy ve školním kolektivuOrganizace Magdaléna se věnuje prevenci a léčbě závislostí, ale působí i ve školním prostředí, kde kromě závislostí může řešit i prevenci šikany. Odborná ředitelka prevence a vzdělávání Aneta Zápotocká nám řekla, jak takové působení organizace Magdaléna přímo ve škole může vypadat, jak přistupují k řešení konfliktů mezi dětmi a jak důležitá je v těchto případech kooperace školy s rodiči a dětmi. Proč je důležité naučit děti spolu v kolektivu nejen vycházet, ale také umět otevřeně a empaticky řešit problémy? Společně s Ivou Hadj Moussa a Tomášem Klusem proberou i téma mobilních telefonů a her. Tak si rozhovor poslechněte.35 minut
- 29. 10. 2024Soucitný přístup v rodičovstvíV nové epizodě moderátorka Iva Hadj Moussa a Tomáš Klus přivítají Markétu Černouškovou, terapeutku zaměřenou na přístup soucitného dotazování. Společně si popovídají o důležitosti vřelosti a empatie v rodinných vztazích a o vlivu traumatu z dětství na dospělého člověka. Diskutují, jak důležité je pro dítě vyrůstat ve stabilním a láskyplném prostředí a jak nevědomé chování rodičů může ovlivnit emoční zdraví dítěte. Zaměří se i na časté problémy, jako je ADHD či úzkosti u dětí, a na to, jak jim lze předcházet, když rodiče pracují sami na sobě.37 minut
- 21. 10. 2024Jak posílit vztah s dítětemBojujete někdy s tím, jak svým dětem nastavit správné hranice a přitom zůstat láskyplným rodičem? Pak je dnešní epizoda přesně pro vás. Iva Hadj Moussa v ní společně s psychoterapeutkou Theodorou Toulcovou probere důležitost správného nastavení hranic a podpory zdravého vývoje dětí. Dozvíte se například, že láska není jen o laskavosti, ale také o usměrňování a stanovování pravidel, která dětem pomáhají cítit se bezpečně.45 minut
- 14. 10. 2024Spiritualita dětíV této epizodě moderátorka Iva Hadj Moussa přivítá kulturoložku a terapeutku Kamilu Němečkovou. Společně prozkoumají téma spirituality u dětí a její význam pro jejich vývoj. Dozvíte se, jaký je rozdíl mezi tradiční náboženskou spiritualitou a moderním nenáboženským přístupem. Proč je důležité naslouchat dětem, které mohou zažívat spirituální prožitky? A jak podpora rodičů v této oblasti může ovlivnit jejich sebereflexi a vnímání světa? Dozvíte se v novém dílu podcastu.41 minut